Ny i barnehagen?

Her kommer det nyttig informasjon til nye foreldre. Men nøl ikke med å spørre dersom du/ dere lurer på noe!

ÅPNINGSTID I BLÅFJELL BARNEHAGE

Blåfjell barnehage åpner klokken 0730, og stenger klokken 1630. Vi krever at foreldrene respekterer denne åpningstiden. Vi kan åpne kl. 0700 eller kl.0715 ved behov. Da skriver foreldrene seg opp på ei liste på kjøkkenet, seinest dagen før.

For mer info om planleggingsdager, og stengte dager se på hjemmesiden www.blaafjell.barnehage.no

KJERNETID

Skal barna leveres etter klokken 10.00, eller hentes før klokken 14.00 ønsker vi å få beskjed om dette. Dette fordi temaarbeid, tur eller fastsatte aktiviteter gjøres innenfor denne "kjernetiden".

BRINGE/ HENTE

Husk å være i kontakt med personalet når dere kommer med eller henter barnet. På den måten er dere sikker på at barnet blir registrert inn, og ut av barnehagens loggbok. Har dere beskjeder som er viktig for barnehagen, sørg for å dele disse med personalet når dere kommer med barnet. Vi har rutiner for å loggføre beskjeder, slik at alle voksne på avdelinga kjenner til viktige beskjeder. Gi ALLTID beskjed dersom andre skal hente barnet, vi sender ikke barn hjem med andre, dersom vi ikke har fått beskjed om dette.

Lukk alltid porten etter dere! Ikke la bilen stå på tomgang på parkeringsplassen, dette av miljømessige hensyn. Barn får ikke lov til å gå ut på parkeringsplassen uten at det er voksne i følge.

KLÆR OG SKOTØY

Her på Sortland kan vi ha alle årstider på¨en dag! Det gjør at det er mange hensyn å ta med tanke på mendge og type klær og sko.

YTTERKLÆR

Regntøy, tynn parkdress og foret dress (kan også være to delt). Da har barna det de trenger gjennom et barnehageår. Det er også lurt å ha en jakke tilgjengelig i barnehagen, som kan brukes ute på tørre godværsdager, der vi går ut i bukse og joggesko.

Det er også nødvendig med: 2 luer, 2-3 par votter, buff/ hals.

UNDERTØY/ ULLKLÆR

Ett sett med ullklær, og et sett med fleeceklær kommer man langt med i vinterhalvåret. Det er lurt å ha dette tilgjengelig på vår og høstparten også! Ullundertøy er godt å ha på seg!

Ellers er ullsokker og lester en selvfølge på vinteren!

SKOTØY

Joggesko, store nok varme vintersko (uten gummiering), cherrox og støvler, dekker et år med varierende vær.

HUSK! Cherrox er ikke holdbart på kaldt vinterføre, selv om det blir påstått på utsalgsstedet.

SKIFTETØY

Hvert barn har egen kurv til skiftetøy. Det er foreldrenes plikt å følge med at barna har det skift de trenger i denne kurven. Det man bør ha i kurven er minst 2 truser/ bodyer, t-skjorte, sokker 2 strømpebukser/ stillongs, bukse og genser.

"Når man får våte klær med hjem, så fyll på med nye klær!"

HUSK! MERK KLÆR OG SKO MED BARNETS NAVN ELLER INITIALER!

TILVENNING

Vi regner som et utgangspunkt 3 dager på tilvenning. Noen barn trenger dette, mens andre trenger foreldrenes tilstedeværelse mindre. Dett er noe man avtaler underveis, med personalet på den enkelte avdeling. Det er uansett viktig at foreldrene er lett tilgjengelige disse tre dagene.

PRIVATE LEKER

Det er ikke tillat å ta med private leker i barnehagen. De som sover får ha med seg kosedyr/ -kluter og smokk.

MÅLTID/ MAT

Barna får frokost, lunsj, frukt og grønnsaker i barnehagen. Vi har også ei fruktstund på ettermiddagen. Hver fredag er det varm lunsj, og her prøver vi ulike tradisjonelle middagsretter og "kosemat" av og til. Det er satt opp en meny som er sunn og mettende. Måltidene skal ikke bare dekke sulten og tørsten, men også være ei stund der vi kan oppnå en god fellesskapfølelse, glede og konsentrasjon. Vi legger vekt på god bordskikk og ei koselig matstund.

Vi anbefaler ikke at barna har med yoghurt, men har barna med seg yoghurt, spises denne under fruktmåltidet på ettermiddagen.

Til bursdagene ordner barnehagen et flott frukt- eller grønnsaks fat eller smoothies.

TRADISJONER

Blåfjell barnehage har etter oppstarten etablert noen tradisjoner. Les mer om disse på vår hjemmeside under punktet informasjon -> tradisjoner

www.blaafjell.barnehage.no

FAKTURA

Denne blir sendt på e-post. Juli er betalingsfri måned.

FERIE

Alle barn skal ha minst fire uker ferie i løpet av barnehageåret, tre av disse ukene må tas sammenhengende i perioden juni- medio august. J.f barnehagens vedtekter.

All ferie skal meldes inn skriftlig til avdelingen, eller registreres på Kidplan minst to uker før avvikling av ferie.

Når det gjelder ferie og fridager i forbindelse med jul og påske, blir det utdelt et skjema i forkant med påført svarfrist. Dette gjelder også for sommerferien.