Meg selv- følelser- vennskap
En oversikt på hvordan vi jobber med prosjektet " Æ e mæ"
Lena Kristiansen - 01.09.2014 12.06
BLÅFJELL BARNEHAGE
PLAN FOR «MEG SELV – FØLELSER – VENNSKAP»
ALDERSGRUPPENE 1 TIL 5 ÅR.
ALDER
|
TEMA
|
HENSIKT
|
1 & 2 ÅRINGER
|
- KROPPEN
- Navn på kroppsdeler: Hodet, bena, armer, rygg & mage.
- Øyne, ører, munn, nese og hår.
|
- Bli kjent med egen kropp, og hvordan vi ser ut.
- Likheter & ulikheter
- Etablere språk og begreper.
|
3 – ÅRINGER
|
- KROPPEN
- Indre organer – Hva har vi inni oss, og hva brukes dette til.
- Fordøyelse – Matens vei gjennom kroppen.
- Hva er sanser?
|
- Bli kjent med kroppens «innside»
- Likheter & ulikheter.
- Lære hva som skjer med maten vi putter i munnen, og hva som er bra for kroppen.
- Finne ut litt om sansene våre.
|
4 – ÅRINGER
|
- KROPPEN
- Skjelettet – Lære navn på bein og knokler.
- Muskler – Hvorfor har vi muskler?
- Følelser, hva er det?
- Empati/ medfølelse.
- Relasjoner.
|
- Bruke tekst og bilder til inspirasjon for samtale med barna.
- Større språkforståelse, få påfyll med begreper.
- Sosial kompetanse; Evne til å sette seg inn i andres følelser og opplevelser.
- Utvikle respekt og forståelse for egen og andres kropp, og de grenser vi og andre har.
- Lære å ta kontakt på en positiv måte
- Lære å vise omtanke for hverandre ved å hjelpe, dele, støtte og gi omsorg.
|
5 – ÅRINGER
|
- Repetisjon av tema fra tidligere år.
- Livets gang – Fra mammas mage til det å bli gammel.
- Vennskap. Hva er en venn? Hvordan tar vi vare på venner?
- Hemmeligheter. Gode, ekle og ulovlige hemmeligheter.
- Gode, vonde, ekle og ulovlige berøringer.
|
- Læring om seg selv, om andre mennesker, om samspill er prosesser som er med på å skape mening i barns liv.
- Vennskap og tilrettelegging for gode relasjoner i barnehagen er forutsetning for god læring, og opplevelse av glede og mestring.
|
LITTERATUR/ STØTTE/ HJELP
|
Aasland & Rygg: «Jeg er meg! Min meg», Torgersen: « Kroppen vår», Språkkista og annen litteratur for barn om de enkelte tema.
|