Forut-aksjonen 2012

Da er tiden inne for årets innsamlings-aksjon i Blåfjell barnehage. Onsdag 24. oktober, fra klokken 14.30-16.00, har vi foreldrekaffe i barnehagen. Da selges kaffe, saft, kaker, sveler, lodd og barnas egene produkter. I år går pengene til landsbybarna i Bawatele, en liten by i landet Malawi.

Forut-aksjonen er en årlig hendelse i barnehagen og er fin måte for oss å bli kjent med nye kulturer og å lære noe om det å kunne gi til andre som ikke har det like bra som oss. FORUTs barneaksjon lager hvert år et pedagogisk opplegg om et barn i et av våre prosjekter. Med dette får norske skoler og barnehager tilgang til film, CD, fortellerark og veiledningshefter til bruk i deres arbeid. Dette er for å informere om globale forskjeller, ulikheter og sammenhenger på et nivå som barn i Norge forstår og synes er spennende. Vi ser at barneaksjonen sprer tanker om medmenneskelighet og solidaritet, men også vekker nysgjerrighet i forhold til andre kulturer og væremåter. Vi følger et barn (hovedpersonen/personene i hver aksjon) over to år.

Overskuddet fra barneaksjonen går til en rekke prosjekter for barn og deres familier i Malawi og i FORUTs andre samarbeidsland i Asia og Afrika. FORUT arbeider for barns rettigheter, bedre helsestell og skolegang. I Malawi støtter vi familier med problemer knyttet til fattigdom, sykdom og rusmidler. Barneaksjonen skal også bidra med konkrete prosjekter i Bawatele og i landsbyskolen, og dette ser vi  resultatet av til neste år. FORUT støtter også krisesenter for barn i Nepal og India, og bygger nå landsbyskoler i Sierra Leone.

Med andre ord er dette virkelig en god sak og støtte opp om. Så ta på spanderbuksene, ta med mynter (vi trenger vekslepenger) og møt opp.